Yhteinen pelikirja määrittää suuntamme

Me Snellmanilla uskomme, että menestymme vastaisuudessakin tekemällä perustuotteita yhä paremmin – aivan kuin itsellemme tekisimme.

Snellman-konsernissa strategia on koko henkilökunnan yhteinen asia. Yhdessä se suunnitellaan ja yhdessä sitä myös toteutetaan. Konsernijohtaja Erkki Järvinen vertaa strategiaa pelikirjaan.

– Aluksi pelikenttä täytyy rajata. On päätettävä, missä bisneksissä olemme mukana ja missä emme. Sitten määritetään, kuinka toimimme niillä kentillä, joilla pelaamme. Kun strategiamme on toimiva, se näkyy sekä ulospäin asiakkaille että sisäänpäin henkilökunnalle johdonmukaisena, hyvin johdettuna toimintana. Kaikkien tulisi kokea, että teemme asioita järkevästi, kokonaisuus on hallinnassa ja kaikessa tekemisessä on selkeä punainen lanka, Erkki Järvinen tähdentää.

Yhteisen pelikirjan laatimiseen osallistuu erittäin iso joukko ihmisiä.

– Haluamme hyödyntää koko organisaation aivokapasiteettia. Erityisen tärkeää on viestiä toiminnassa tapahtuvat muutokset tai uudelleen suuntaamiset koko porukalle. Vain siten joukkue voi pelata riittävän hyvin yhteen ja kulkea samaan suuntaan.

Seisotaan valintojen takana

Yksi pitkän linjan päätös on ollut oman alkutuotannon rakentaminen eli se, että Snellmanin Lihanjalostus hankkii kaiken tarvitsemansa raaka-aineen omilta tuottajiltaan.

– Juuri nyt alkutuotannon turvaaminen ja jopa sen aseman vahvistaminen on tärkeämpää kuin koskaan. Kun tuotantoketju on omissa käsissämme, voimme mennä takuuseen niistä valinnoista, jotka olemme tehneet, sanoo Järvinen.

Tällaisia ovat muun muassa kotimaisuus, gm-vapaus, lisäaineettomuus, luonnollisuus sekä ihmisten ja eläinten turvallisuudesta ja hyvinvoinnista huolehtiminen. Nämä asiat ovat yhteisiä koko konsernille.

Pitkän tähtäimen toimintaa

Snellman-konsernissa keskeinen tavoite on tehdä tavalliset tuotteet niin hyvin kuin osataan, jatkuvasti parantaen. Tarmo halutaan keskittää tavallisille ihmisille tärkeiden tuotteiden kehittämiseen.

– Tiedämme toki, että kuluttajien vaihtelunhalu lisääntyy, mutta emme juokse jokaisen ohikiitävän trendin perässä.

– Tehokkuus tarkoittaa meille tänä päivänä sujuvaksi hiottuja prosesseja ja jatkuvaa parantamista. Tulevaisuudessa haemme tehokkuutta entistä enemmän yhteistyötä kehittämällä ja synergiaetuja hyödyntämällä, Erkki Järvinen sanoo.

Kaiken suunnittelun lähtökohtana on asiakkaiden sekä loppukuluttajien tunteminen. Maku, luonnollisuus, aitous ja läpinäkyvyys, vastuullinen tuotantotapa ja toiminta sekä kotimaisuus ja terveellisyys – näitä kuluttaja arvostaa ja näiden perusteella tehdään ostopäätöksiä.

– Korkealaatuiset perustuotteet, joissa on edellä kuvattuja ominaisuuksia, ovat toimintamme kivijalka.

Toinen brändiin liittyvä keskeinen mielikuva on perheyrittäjyys.

– Perheyrityksen etu on, että voittoa ei tarvitse maksimoida jokaisella vuosineljänneksellä. Olemme sitoutuneet tuotteiden ja toiminnan kehittämiseen entistä paremmiksi pitkällä tähtäimellä. Tästä pidämme kiinni haastavissakin markkinatilanteissa, painottaa Erkki Järvinen.