Kevyt nauta-hernejauhiksen taustalla tinkimätön tuotekehitystyö ja visio parhaista makuelämyksistä

Pieni osa uutuustuotteista syntyy sattumalta, mutta suurin osa on pitkäjänteisen työn tulosta sekä vision toteuttamista. Jälkimmäisellä tavalla syntyi Herra Snellmanin uutuustuote Kevyt nauta-hernejauhis.
Snellman-konsernin tuotekehityksessä lähtökohtana toimii aina visiomme mukaisesti parhaat makuelämykset. Osana kuluttajalähtöistä toimintamalliamme tuotekehitys tarkastelee muuttuvia kuluttajien tarpeita ja toiveita laajasti, testaillen, muokaten ja tuoden rohkeasti tarjolle täysin uusiakin vaihtoehtoja, kunhan maku on kohdallaan.
Näin syntyi myös Kevyt nauta-hernejauhis. Tämä oli täysin uusi konsepti, jonka lanseerasimme ensimmäisenä yhtiönä kuluttajamarkkinaan Suomessa.
– Olimme tutkineet hybridituotteita jo usean vuoden ajan ja tietoa oli kertynyt paljon. Huomasimme monien kuluttajien toivovan vaihtoehtoja kasviproteiinin lisäämiseksi ruokavalioon ilman, että heidän tarvitsee luopua lihasta. Kehitimme tuotteen vastataksemme näihin odotuksiin. Olemme tottuneet olemaan ja haluamme olla edelläkävijä ja sitä meiltä myös odotetaan, kertoo Kai Meyer, tuotekehitysjohtaja, Snellman-konserni.

Uutuustuotteet kehittyvät tuotekehityksen tinkimättömän työn tuloksena. Niiden takana on paljon ihmisiä, joista osa on vuosikymmeniä alalla vaikuttaneita konkareita ja osa on tuoreempia alan kehittäjiä. Kai Meyer ja tuoteryhmäpäällikkö Kristiina Niemi kuuluvat molemmat alalla pitkään vaikuttaneisiin konkareihin.
He olivat molemmat mukana kehittämässä Nauta-hernejauhista. Suhteellisen tuoreena snellmanilaisena Kristiina hyppäsi projektiin mukaan sen ollessa jo käynnissä, mutta toi omalla osaamisellaan mukaan näkökulmia, joiden avulla tuote viimeisteltiin lanseerausvalmiiksi.
– Testasimme prosessin aikana useita eri proteiineja. Makuun emme halunneet tehdä kompromisseja. Lopulta löysimme mielestämme oikean yhdistelmän, ja olen iloinen, että kuluttajatestauksemme vahvisti sen positiivisella palautteella, kertoo tuoteryhmäpäällikkö Kristiina Niemi.
Innovaatio-ohjelma luo pohjaa jatkuvuudelle ja varmistaa resurssit
Pohjana edistykselliselle tuotekehitystyölle toimii innovaatio-ohjelma, josta tuli konserninlaajuinen vuonna 2024. Se paransi tuotekehitysresurssien kohdistamista koko konsernin kasvutavoitteiden mukaisesti ja sitä päivitetään vuosittain. Ohjelmassa ideoidaan ja tuodaan käytäntöön uusia konsepteja yhteistyössä.
– Innovaatio-ohjelma on tuottanut isolla prosentilla uusia konsepteja, mutta samalla haluamme pitää huolen, että prosessista ei tule liian raskasta, kertoo innovaatio-ohjelman vetäjänä toimiva Kai Meyer.
Innovaatio-ohjelmassa tehdään työtä ennakkoluulottomasti yli toimialarajojen. Se on tuonut yhteen enemmän ihmisiä ja ajatuksia, joista pääsemme ammentamaan uusia konsepteja palvelemaan kuluttajia heidän erilaisissa ja muuttuvissa ruokahetkissään entistäkin paremmin.
– Teemme yhteistyötä isolla porukalla innovaatio-ohjelman puitteissa. Vaikka katsomme vakaasti jo kahden, kolmen vuoden päähän, haluamme samalla olla ketteriä tekemään lanseerauksia nopeallakin aikataululla, kunhan tuotteessa on maku ja laatu kohdallaan. Aivan kuten teimme Nauta-hernejauhiksen kanssa, kertoo Kristiina Niemi.
Innovaatio-ohjelma on tuonut paljon uudenlaista tekemistä Snellman-konsernin tuotekehitykseen, jonka hedelmistä kuluttajat ja asiakkaat pääsevät nauttimaan. Perusasioita se ei kuitenkaan ole muuttanut. Mausta ja laadusta emme tingi.