Tuotekehitystä suurella sydämellä

Snellmanin tuotekehitystyö kotimaisen ruuan parissa on synnyttänyt useita tunnettuja kotimaisia brändejä. Se on myös tuottanut suomalaisten ruokapöytiin ja ammattikeittiöihin herkullisia tuotteita aina 1950-luvulta lähtien.

Kotimaisuus, puhtaat raaka-aineet, tiivis yhteistyö asiakkaiden ja lukuisien muiden sidosryhmien kanssa ovat avainasemassa, kun puhutaan Snellman-konsernin tuotekehityksestä.

– Haluamme tehdä niin luonnollisia tuotteita kuin vain mahdollista. Kotimainen liha sekä luonnolliset ja puhtaat tuotteet ovat meille itsestäänselvyys, sanoo tuotekehityspäällikkö Kai Meyer.

Uutuustuotteita suunnitellaan ja kehitetään tiiviissä yhteistyössä tuotannon ja markkinoinnin kanssa. Myös säännöllisesti tehtävät asiakastestit kuuluvat tuotekehitykseen.

– Päivittäisen työmme keskiössä ovat maku, turvallisuus, terveys, pakkaukset, trendit ja tietenkin asiakkaidemme toiveet, Meyer listaa.

Pieni ja tehokas tiimi isossa firmassa

 

Kai Meyer luotsaa 13 henkilön tuotekehitystiimiä, jonka tehtävänä on tuoda markkinoille uusia tuotteita. Meyerin oma työ on pitkälti projektijohtamista. Tiimin jäsenet ovat fyysisesti eri paikkakunnilla Snellman-konsernin toimipisteissä, Pietarsaaressa, Keravalla ja Ulvilassa.

– Olemme onnistuneet löytämään tuotekehitystiimiin motivoituneita ja intohimoisia ruuan ystäviä. He seuraavat alaa laajalla skaalalla, ovat perillä tutkimuksista ja nuuskivat maailman ruokatrendejä. Snellman on laatujohtaja ja premium-brändi, me teemme joka päivä työtä näiden määritelmien eteen, Meyer summaa.

Tuotekehittäjät viettävät suuren osan työajastaan koekeittiössä ja tuotannossa. Pietarsaaressa sijaitsee niin sanottu minitehdas, jossa testataan uusia tuotteita. Sen yhteydessä on kotikeittiö, jossa voidaan testata, miten tuotteet toimivat kotioloissa. Keravalla sijaitsevat koekeittiöt vastaavat puolestaan ravintoloiden keittiöympäristöä.

Tuotekehitystä ohjaa Snellman-konsernin strategia. Vuoden sykli on tarkka, mutta trendeihin voidaan tarvittaessa reagoida myös nopeasti. Tuotteiden koostumus ja maku ovat tekijöilleen suuria ylpeyden aiheita. Jokainen valmistusketjussa mukana oleva työntekijä on sitoutunut tekemään parhaansa vieläkin paremman ruuan eteen. Niin raaka-aineiltaan kuin maultaan.

 

Vain paras on kyllin hyvä

 

Snellmanin sian- ja naudanlihat tuotetaan suomalaisilla perhetiloilla. Maailmalla olevat yhteistyökumppanit on valikoitu huolella, ja ne ovat käyneet läpi tiukat laatukriteerit. Kestävä kehitys, vastuullisuus ja rehdit arvot ohjaavat tuotekehityksen päivittäistä työtä.

– Haluamme tarjota kuluttajille ja Horeca-puolen asiakkaillemme mahdollisuuden laadukkaaseen, puhtaaseen ja kotimaiseen ruokaan. Siksi käytämme tuotteissamme vain suomalaista lihaa, Kai Meyer kertoo.

Palkittuja menestystuotteita

 

Ideasta valmiiksi tuotteeksi kaupan hyllylle – se kestää yhdeksästä kuukaudesta neljään vuoteen. Tähän mennessä Snellmanin pitkäkestoisin projekti on ollut Superior-kinkku, jonka kehittäminen kesti neljä vuotta.

– Tavoitteemme oli päästä kinkkujen Superior-luokkaan. Sen edellytyksenä on, että tuotteessa ei saa olla lisättyä fosfaattia, emme myöskään käytä lisäaineita tai muita menetelmiä fosfaatin korvaamiseen. Tuotekehitystiimimme kävi opintomatkalla Italiassa ja Espanjassa, ja haki ratkaisuja useilta kansainvälisiltä yhteistyökumppaneilta. Superior-kinkku viittaa eurooppalaisen standardin korkeimpaan tasoon, Kai Meyer kertoo.

Tuotekehityksessä yhdistyvät eri alojen tieteellinen osaaminen ja käytännön työkokemus.

– Tiimimme koostuu henkilöistä, joista osalla on kokin koulutus ja osalla paljon käytännön tietämystä alkutuotannosta. Tarvittaessa haemme asiantuntemusta myös oman talon ulkopuolelta. Meillä on ympäri maailmaa laajat verkostot, joiden kanssa pidämme aktiivisesti yhteyttä, Kai Meyer kertoo.

Tällä hetkellä Snellman-konsernin tuotekehitystiimi paiskii töitä muun muassa pakkausmuovin käytön vähentämiseksi tuotannossa.