Hyvää Suomesta -alkuperämerkki takaa kotimaisuuden

Suomalainen tuotenimi, siniristilippu pakkauksessa tai kotimainen valmistaja eivät takaa, että elintarvike on tehty suomalaisista raaka-aineista. Raaka-aineiden ja työn kotimaisuuden varmistaa ainoastaan Hyvää Suomesta -alkuperämerkki.

Valtaosalle suomalaisista Hyvää Suomesta -merkki on tuttu ja luotettava.

Kriteerit merkin saamiselle ovat tiukat, ja ne erottavat tuotteet raaka-aineen kotimaisuuden perusteella muista. Merkin käyttöä myös valvotaan, ja Hyvää Suomesta -merkkiä käyttäviä jäsenyrityksiä auditoidaan riippumattomien ammattilaisten toimesta.

Hyvää Suomesta -merkki perustettiin, kun Suomi valmistautui EU-jäsenyyteen. Tavoitteena oli, että suomalaiset kuluttajat pystyisivät erottamaan helposti suomalaisen ruoan lisääntyvän ulkomaisen valikoiman joukosta.

Ei vaadi salapoliisin ominaisuuksia

Järjestelmän kehittämiseen tarvittiin niin tuottajat, teollisuus, kauppa, valtakunnan korkein johto kuin kuluttajatkin. Snellman on ollut pitkään mukana tällä matkalla. Snellmanin Lihanjalostuksen ravitsemusasiantuntija Suvi Myllymäki arvostaa merkinnän selkeyttä.

– Kotimaisen tuotteen tunnistaminen kaupassa ei todellakaan vaadi salapoliisin ominaisuuksia, kun tietää mitä etsii. Elintarvikealan säännöt ohjaavat pakkaussuunnittelua, ja tarkoituksena on tehdä asia kuluttajan kannalta mahdollisimman selkeäksi ja helpoksi, Suvi Myllymäki toteaa.

Merkkijärjestelmässä olevat yritykset ovat erilaisia kooltaan, tuotevalikoimaltaan ja toimintatavoiltaan, ja usein myös kilpailijoita keskenään. Yhteistä kaikille Hyvää Suomesta -merkkiä käyttäville yrityksille on sitoutuminen kotimaisen raaka-aineen käyttöön ja työn tekemiseen Suomessa.

Hyvää Suomesta -merkin käyttäjiä on nyt noin 350 eli enemmän kuin koskaan, ja merkkiä kantavia tuotteita on 12 000. Valikoimaa riittää siis kaikille kukkaroille, ruokavalioille ja mauille.

 

Hyvää Suomesta -alkuperämerkki kertoo, että

  • Elintarvike on valmistettu suomalaisista raaka-aineista, suomalaisella työllä
  • Liha, kala, muna ja maito sellaisenaan ja osana muita elintarvikkeita ovat aina 100-prosenttisesti suomalaista  alkuperää
  • Jos pakkauksessa on vain yhtä raaka-ainetta, sen on oltava 100-prosenttisesti suomalaista. Usean raaka-aineen tuotteessa 75–100 prosenttia on suomalaista
  • Tuote on valmistettu ja pakattu Suomessa
  • Merkin käyttöä valvotaan säännöllisesti
  • Merkkiä käyttää noin 350 yritystä ja se on noin 12 000 tuotteessa
  • Käyttöä hallinnoi Ruokatieto Yhdistys ry

Teksti: Snellman ja Riitta Mustonen/Hyvää Suomesta