Snellman-konsernin kasvu jatkui vahvoilla brändeillä

Lehdistötiedote 14.3.2024.  Vuosi 2023 oli Snellmanille neljäs peräkkäinen kasvun vuosi. Konsernin liikevaihto oli 454 miljoonaa euroa, kasvua edellisvuoteen oli 7,7 %. Liikevaihdon kasvu perustui sekä volyymin kasvuun että hintojen nousuun. Liiketulos oli 9,4 miljoonaa euroa. Tulosta rasittivat voimakkaasti nousseet toimintakustannukset.

Katsauskausi, jota väritti epävakaa maailmantilanne ja sen aiheuttamat voimakkaat ja nopeat kustannusnousut kaikissa tuotannontekijöissä, oli haastava. Myös tuottajien tilanne jatkui vaikeana ja kannattavuuskriisi haastoi koko arvoketjua.

Meat Processing. Lihanjalostuksessa inflaatio ja kuluttajien ostokäyttäytymisen muutos näkyi etenkin naudanlihatuotteiden kulutuksen laskuna. Brandmaster 2023 tutkimuksen mukaan Herra Snellman tuotemerkki on kuitenkin edelleen Suomen suosituin lihatuotemerkki. Ruotsissa myynnin kehitys oli myönteistä Familjen Snellman tuotemerkin saavutettua useita myyntiennätyksiä. Eläinruuan myynti kasvoi MUSH tuotemerkin osalta Suomessa ja Fodax tuotemerkillä Ruotsissa.

Ready Meals. Valmisruuan myynti kehittyi hyvin ja useissa yksiköissä tehtiin myyntiennätyksiä.  Kokkikartano vahvisti asemaansa kuluttajien eniten suosimana eli preferoiduimpana valmisruokabrändinä 43 % kannatuksella vuosittaisessa TNS Kantarin Valmisruokatutkimuksessa. Vuoden suurin onnistuja oli valmisruokaliiketoiminta Ruotsissa, jossa Carolines Kök tuotemerkillä tehtiin hyvä tulosparannus ja myynti kehittyi yli odotusten.

Vuoden 2023 kokonaisinvestoinnit olivat 20 miljoonaa euroa. Yksittäisiä suurinvestointeja ei menneellä kaudella käynnistetty, vaan ne koostuivat pääosin Lihanjalostuksen korvaavista- ja Valmisruuan laajennusinvestoinneista.

Yksi menneen vuoden merkittävimmistä projekteista oli Konsernistrategia 2028+, joka määrittää Snellman-konsernin yhteisen suunnan ja ohjaa päätöksentekoa valintatilanteissa. Pyrkimyksenä on myös tehdä arjen vastuullisuustyö vielä näkyvämmäksi kuluttajille, jotta he voivat tehdä valintojaan entistä tiedostavampina.

–  Haluamme olla menestyvä ja uudistuva perheyritys, joka tarjoaa parhaita makuelämyksiä ruokahetkiin markkinan luotetuimmilla brändeillä.Meillä on vahvat brändit, korkealaatuiset tuotteet, joita sekä kuluttajat, että asiakkaamme arvostavat. Olemme tehneet mittavia investointeja, jotka ovat edellytyksenä yrityksen tehokkaan toiminnan turvaamiseksi. Meillä on osaava ja sitoutunut henkilöstö. Olen vakuuttunut, että yhteistyöllä voimme vahvistaa asemiamme markkinoilla entisestään, toteaa konsernijohtaja Markus Hellström.

Lisätiedot:
Konsernijohtaja Markus Hellström +358 40 732 0057