Livlig Panini-försäljning

För Nina Viranen, nyckelkundschef på Mr.Panini, är arbetsveckorna fartfyllda och ingen dag är den andra lik. Måndagarna är vikta för kontorsarbete, som hon gör hemifrån.

Till dagen hör bland annat att göra beställningar inför veckans konsulentdagar och att gå igenom rapporter från föregående vecka. Hon planerar även fortsatta åtgärder som kommits överens vid kundbesök, planerar och förbereder kampanjer och bokar in nya kundmöten.

Tisdag är vanligen veckans första resdag. Nina Viranens försäljningsområde är västra Finland, Österbotten och Kajanaland. Bilen är ett viktigt arbetsredskap för henne. Så vad allt har en försäljningsrepresentant med sig i bagageluckan?

– Produktprover, framför allt nyheter, broschyrer, säljställ, affischer och små möbler, visar Nina och berättar att hon har en hel del att bära runt på i jobbet.

Balans mellan arbetet och fritiden

Morgonpigga Nina stiger upp tidigt på morgonen och börjar med att gå igenom sin e-post.

– På resdagarna svarar jag på brådskande e-post, men på kvällarna läser jag inte sin e-posten, den tiden är vikt för familjen.

Nina är tacksam över stödet från sin familj, speciellt makens roll är viktig för att arbetet ska löpa. Ett arbete som i åratal gått i resandets tecken hade inte lyckats om inte saker och ting varit under kontroll hemmavid. Som före detta aktiv volleybollspelare motionerar Nina fortfarande mycket, vilket hon behöver som motvikt till allt stillasittande i bilen.

-Jag har redan från barnsben varit van med att röra mycket på mig och det är säkert därför det här omväxlande och fartfyllda jobbet passar mig. Med jobbet finns en viss frihet och å andra sidan även ett stort ansvar. Jag strävar alltid till att göra ett så bra jobb att jag kan besöka kunderna på nytt, skrattar Nina.

Ofta ute på kundbesök

Nina började jobba på Panini genom dess föregångare Wikholm Foods år 2006. Under åren har hon hunnit uppleva det mesta med Panini.

– Panini säljs redan nu nästan överallt, i butiker, kiosker, caféer och på servicestationer. De senaste åren har varit en riktig hype med panini som sålts på olika evenemang, festivaler och mässor.

Allt emellanåt svarar hon i telefonen. Nina berättar att hon under intervjudagen fick hela 25 samtal före klockan 10.30. Det är inga ”hur mår du”-samtal, utan under samtalen löser hon problem eller kommer överens om åtgärder. I andra änden kan det vara en kollega, en konsulent eller en kund.

Nina bokar in ett par kundbesök varje dag och gör några spontana besök medan hon är i farten. Ställena räcker till, Nina pekar åt olika håll: Den butiken, den kiosken och det där caféet. Nya kunder tillkommer hela tiden.

-Medvetenheten är på en god nivå. Panini är tilltalande och väcker positiva känslor. En produkt som är känd för sin goda kvalitet är lätt att sälja, summerar Nina och fortsätter sin färd till följande kund.